جمعه، دی ۲۳

برشهایی از یک تحریم

برشهایی از یک تحریم

براساس مادهء 39 منشور سازمان ملل شورای امنیت مسئول احراز وجود هرگونه تهدید علیه صلح، نقض صلح، یا عمل تجاوز و ارائهء توصیه ها یا تصمیم گیری برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین المللی است. این اقدامات، طیف گسترده ای را از توصیه و قطعنامه های معمولا اجرانشدنی تا تحریم سیاسی و اقتصادی و نهایتا استفاده از نیروی نظامی بین المللی، دربر میگیرد .

در سال 1989 ,یکسال قبل از شروع جنگ خلیج فارس ,تولید ناخالص ملی عراق بالغ بر بیست و شش و نه دهم درصد بود.تا 1991 یعنی درست یکسال پس از شروع تخریمهای اقتصادی این رقم به نصف یعنی دوازده و سه دهم درصد رسید.
تا سال 1996 و پیش از اجرای برنامهء نفت در برابر غذای سازمان ملل این میزان بازهم کاهش داشت.
در نتیجهء اجرای تحریمها تولید نفت عراق از 3.3 میلیون بشکه در روز در سال 1990 به 0.45 میلیون بشکه در روز رسید یعنی حدودآ به قدری که نیازهای داخلی را جوابگو باشد.
خسارات اقتصادی ناشی از تحریمها تنها در شش ماههء اول بالغ بر 18.1 میلیارد دلار بود که بیست و چهار درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میداد.
کل خسارات ناشی از تحریمها بر 232 میلیارد دلار بالغ میشود.
عراق که پیش از بروز جنگ از کشورهای نسبتآ مرفه حوزهء خلیج فارس محسوب میشد پس از برقراری تحریمها از آنجایی که برای تولید بسیاری از محصولات وابسته به واردات بود و نیز به سبب کمبود ارز در داخل کشور با کمبود تولید و در نتیجه تورم مواجه شد.
برای مقابله با اثرات کمبود مواد غذایی و مواد اولیه دولت عراق اقدام به جیره بندی کرد , بر اساس این سیستم کالری جیرهء تعیین شده تنها 37 درصد کالری جیرهء پیش از جنگ بود.
در نتیجهء سوء تغذیهء مزمن وضعیت سلامتی در کل کشور رو به وخامت گذارد و این به نوبهء خود به افزایش میزان مرگ بویژه در میان کودکان زیر پنج سال منجر شد.براساس آمارهای یونیسف ششصدو پنجاه هزار کودک در سالهای 1991 تا 1996 در نتیجهء تحریمها جان باخته اند. نمایندگان یونیسف و فائو در گزارشی به رسانه های جمعی مشاهداتشان از عراق پس از جنگ را تکان دهنده نامیده و عراق , کشوری که تا پیش از جنگ از مدرنترین کشورهای حوزهء خلیج فارس بوده است را پس از بمبارانهای ناتوبه سرزمینی پرتاب شده به عصر حجر تشبیه میکنند.

امروز بعد از خواندن گزارشهای مربوط به ارجاع ایران به شورای امنیت ناخودآگاه سطر سطر مقاله ای که ترم پیش در مورد تحریمهای سازمان ملل برعلیه عراق نوشته بودم جلوی چشمهایم ظاهر شد...چند نفر میشناسیدکه خطر ارجاع ایران به شورای امنیت و برقراری تحریمها را جدی بگیرند؟!!!

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ