چهارشنبه، خرداد ۳۱

بوش به خانه ات برگرد

بوش به خانه ات برگرد





ساعت نه و بیست و یک دقیقه دیشب به وقت وین Air Force One هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا در فضای به شدت امنیتی فرودگاه وین به زمین نشست.
بوش به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا پس از بیست و هفت سال به مناسبت اجلاس سالیانهء آمریکا و اروپا از وین پایتخت اتریش دیدار میکند.
حضور جرج بوش در وین موجب عکس العملهای متفاوتی میان دولت اتریش و شهروندان آن شده است.
مقدمات امنیتی و حفاظتی دولت به مناسبت حضور جرج بوش از ماهها قبل آغاز شده است.
ساعتی پیش از فرود هواپیمای حامل جرج بوش همهء پروازهای فرودگاه وین بحالت توقف درآمد و این حالت تا دقایقی پس از خروج کاروان همراه رئیس جمهور از فرودگاه ادامه داشت. علاوه براین پرواز هواپیماهای شخصی و یا تفریحی در تمامی مدت اقامت بیست و یک ساعتهء بوش در وین تا مسافت هشتاد کیلومتری شهر قدغن میباشد.
عبور و مرور در تمامی مسیر فرودگاه تا هتل محل اقامت جرج بوش در مدت عبور بوش و کاروان یکصد متری محافظینش ممنوع میباشد.
ممنوعیت عبور و مرور همچنین در مورد خیابانها و مناطق نزدیک به هتل محل اقامت بوش و نیز محل برگزاری اجلاس در مرکز شهر وین اجرا میشود.
دوهزار نیروی امنیتی پلیس در مدت اقامت رئیس جمهور آمریکا در آماده باش کامل هستند. هفت جت جنگنده نیز به حفاظت از آسمان شهر میپردازند.
هزینهء اقامت یک روزه جرج بوش بالغ بر یک میلیون یورو برآورد میشود.

اما مقامات دولتی و پلیس تنها کسانی نبودند که از ماهها قبل در حال آماده سازی برای حضور رئیس جمهور آمریکا بوده اند. گروههای آنتی بوش و بویژه طرفداران گروههای چپ گرا ماهها است که مشغول برنامه ریزی برای راهپیمایی ها و تظاهرات در مخالفت با حضور جرج بوش هستند.
در دومین روز حضور بوش در وین تظاهرات اعتراض آمیزی تدارک دیده شده است در
که مخالفت با سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و نیز حضور آمریکا در عراق و افغانستان از مهمترین شعارهای مطرح شدهء آن است. نمایندگان یکی از گروهها قصد دارند پرچم آمریکا را در به نشانهء اعتراض به حکومت این کشور آتش بزنند.
گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل از گوانتانامو و شکایت این سازمان از بوش بخاطر نقض آشکار حقوق بشر نیز یکی از موضوعات مطرح شده در این اعتراضات است.
شعارهای "بوش را متوقف کنید" و "بوش به خانه ات برگرد" همه جا روی برچسبها و پرچمها و پلاکاردها وحتی روی شیروانی منازل و پنجره ها دیده میشود.

اما نه تنها گروههای سیاسی که حتی مردم عادی هم از حضور رئیس جمهور آمریکا ناخشنود هستند. وضع مقررات منع عبور و مرور در نقاط گوناگون شهر و ایجاد محدودیت در مناطق دیگر برای شهروندان شهری که سالانه شاهد برگزاری صدها همایش و اجلاس کوچک و بزرگ بین المللی است غیر معمولی و ناخوش آیند است.
بسیاری از شهروندان معتقدند که دولت اتریش هزینه های حضور جرج بوش را میتوانست برای مصارف مفید تری بکار ببرد.

پینوشت: تصاویر راهپیمایی امروز با شرکت بیست هزار نفر تظاهر کننده بر ضد حضور جرج بوش در وین.
پینوشت دو: حضور سیدنی شیهان فعال ضد جنگ آمریکا در وین.
پینوشت سه : آتش زدن پرچم آمریکا به نشانهء اعتراض به سیاستهای دولت جرج بوش.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ